Wednesday, August 19, 2015

BERHATI-HATILAH


Penulisan berkenaan munafik ini di petik dari ucapan Dato Seri Najib semasa melancarkan manifesto BN yang bertemakan " Janji di Tepati.". Umumnya perkataan munafik dari sudut agama ialah sesaorang yang menunjukkan keimanan pada zahirnya tetapi menyembunyikan kekafiran dalam hati. Justru itu penting untuk kita memahami apa kah ciri-ciri yang.boleh menjadikan seseorang munafik.

Imam Nawawi mengatakan yang apabila orang beriman mempunyai sifat-sifat sedemikian ia disebut nifak. Tajuk ini banyak di sebut dalam AlQuran dan Hadis sahih..tapi memadai untuk saya menulis d FBnya secara sepintas lalu. Ciri-ciri orang munafik di bahagikan kepada tiga elemen utama.
  1. Bila dia berkata-kata dia berdusta. Orang-orang ini mereka pandai berdolak dalek. Tidak berasa berdosa bila berbohong. Dia berbohong selamba saja...
  2. Bila dia berjanji..dia mungkir janji..Dalam lain perkataan dia tidak pernah menepati janji...dari sekecil kecilnya sehingga lah perkara yang besar-besar. Orang sebegini dia cukup bijak becakap dengan amat meyakinkan sehingga orang percaya pada nya.
  3. Bila dia di berikan amanah dia pecah amanah serta tidak berasa bersalah melakukan nya. Dia melakukan seolah ia hak dan perkara biasa.
Gulongan yang di panggil munafik ini adalah yang paling merbahaya sekali kerana mereka di kalangan kita...dia ada lah sebahagian dari kita..kita tidak terasa dan tidak tahu kerosakan yang dilakukan kepada masyarakat. Ini lah dalam pepatah Melayu dikatakan musuh dalam selimut. Mereka yang boleh tikam dan bunuh masyarakat, negeri dan negara...tanpa di sedari....berhati hati lah kita dan elakkan dari gulongan ini untuk kesejahteraan dan keselamatan.

FBSHApost@8 August 2015

Jangan serang agensi-agensi yang menjalankan tugas mengikut undang-undang. Seluruh dunia akan mengutuk dan menentang Malaysia bukan sahaja rakyat Malaysia....Siasat lah selaras dengan kehendak undang-undang supaya nama baik dan imej negara terpelihara. This is what rule of law means....preventing abuse and injustice by those in power. Please don't test us to the limit of our conscience...I love this country and proud what it has achieved....the present govt need to maintain and sustain it through proper imagery, acts and projecting governance snd transparency.

FBSHApost@8 August 2015

No comments:

Post a Comment